Wie was Fritz?

Het museum draagt de naam van Fritz Mayer van den Bergh: een bemiddeld man, kunstkenner, topverzamelaar… Wie was hij? Wat was de rol van zijn moeder? Wat verzamelde hij? En wat had hij met Pieter Bruegel?

Leven voor de kunst

Het korte leven van Fritz Mayer van den Bergh was gewijd aan de kunsten. Wat weten we over dat leven van hem?

Moeder Henriette van den Bergh

Museum Mayer van den Bergh is meer dan honderd jaar oud en bestaat uit de collectie van één man. Dat is de verdienste van Henriëtte van den Bergh. Wie was zij?

De verzamelaar en zijn verzamelingen

Als we weten wat Fritz Mayer van den Bergh verzamelde, dan weten we ook wat we in dit eenmansmuseum, zijn museum, mogen verwachten. En dat is heel bijzonder.

Fascinatie voor Bruegel

Fritz Mayer van den Bergh stond aan de wieg van de grote belangstelling voor Pieter Bruegel in ons land. Het museum is in Vlaanderen het enige met echte Bruegels. Hoe is dat gekomen?

De mens achter de verzamelaar

Fritz Mayer van den Bergh woonde in Antwerpen en hij reisde veel. Wat weten we nog meer over zijn leven en over de kringen waarin hij vertoefde?