Jeroen Olyslaegers wordt writer in residence

‘Een jongensdroom die uitkomt’

Jeroen Olyslaegers wordt writer in residence bij het Museum Mayer van den Bergh. Olyslaegers bereidt er zijn volgende boek voor dat in het teken staat van het 16de-eeuwse Antwerpen én de Dulle Griet. Hij zal ook in het museum zelf artistieke interventies ondernemen.

Olyslaegers scheert momenteel hoge toppen met zijn boek Wil. Met deze roman won hij in mei 2017 de Fintro Literatuurprijs, en op 13 juni 2017 ontving hij hiervoor de Ultima Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Proza uit de handen van Sven Gatz, Minister voor Cultuur.

Breugeljaar

In het kader van het Bruegeljaar in 2019 slaan Olyslaegers en het museum de handen in elkaar. Het is dan 450 jaar geleden dat de schilder overleed. Het museum organiseert in dat jaar de Bruegeltentoonstelling ‘De wereld op zijn kop’. Drie mysterieuze en apocalyptische schilderijen van Bruegel worden er voor het eerst samengebracht en ontrafeld.

Eén van die schilderijen is de Dulle Griet, het topstuk van het museum zelf, dat momenteel in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium te Brussel gerestaureerd wordt. Dit schilderij fascineert Olyslaegers al lange tijd en zal een belangrijke rol spelen in zijn volgende boek.

Een droom die uitkomt

Olyslaegers zegt over de samenwerking het volgende:

“Het Museum Mayer Van den Bergh doet mij dromen. In haar bezit is één van de mooiste en voor mij een van de meest intrigerende schilderijen ooit gemaakt, de Dulle Griet van Pieter Breughel de Oude. Ik heb het museum zelf altijd als mysterieus ervaren. In feite en in alle discretie gezegd is het zelfs een jongensdroom van deze bijna vijftigjarige knaap die een mooi museum als een portaal beschouwt naar zoveel verschillende werelden.”

In het najaar van 2019 presenteert Jeroen Olyslaegers zijn eerste artistieke interventie in het museum.

Foto: Sigrid Spinnox.