De Vette en de Magere Keuken van Pieter Bruegel

Op reis naar het MAS | Museum aan de Stroom (Antwerpen) voor de semi-vaste tentoonstelling 'Antwerpen à la carte' van 12.05.2016 t/m 17.05.2026.

Het Museum aan de Stroom (MAS) opent vanaf 12 mei 2016 de semi-vaste tentoonstelling ‘Antwerpen à la carte’ en zal deze expo vier jaar tonen.

Doel van het project is om een nieuw portret van de stad Antwerpen te creëren, door in beeld te brengen hoe de stad verbonden was met een platteland dichtbij en veraf sinds de zestiende eeuw tot vandaag en hoe ze sinds die ‘gouden’ zestiende eeuw werd gevormd door voedsel op ruimtelijk en cultureel vlak.

De impact van voedsel op de stadsontwikkeling en de stedelijke cultuur in havenstad Antwerpen was immens. Dat zal de tentoonstelling tonen voor het verleden, maar ze werpt ook een blik op de toekomst, met de vraag hoe steden zich zullen blijven voeden de volgende eeuw, nu steeds meer mensen naar de stad trekken en het platteland verlaten.

Voor deze tentoonstelling geeft het Museum Mayer van den Bergh twee prenten naar werken van Pieter Bruegel in bruikleen: de Vette en de Magere Keuken. De gravures confronteren het publiek met eeuwen van koken op vuur, met smaken en cultuurgebruiken van voor 1800, en met de betekenis van het werk van Bruegel.