Het verhaal van studente Elena Nies

Na haar bachelor Kunstwetenschappen wilde Elena Nies niet meteen aan haar master beginnen. Daarom ging ze eerst een volledig jaar als vrijwilliger aan de slag in Museum Mayer van den Bergh. “Er leek mij geen betere manier om de collectie te leren kennen dan als vrijwilliger mee te draaien.”

De collectie en de sfeer zijn hier uniek

“Ik heb heel specifiek voor Mayer van den Bergh gekozen”, vertelt Elena. “Zowel de collectie als de setting in een huiselijke sfeer spraken me erg aan. Mijn favorieten in de collectie zijn de pleurants, het albasten beeld met de kindermoord en het marmeren beeld van de man van smarten.”

Helemaal ondergedompeld in het echte werk

“Tijdens mijn jaar als vrijwilliger leerde ik alle facetten van het museum van dichtbij kennen”, gaat Elena enthousiast verder. “Ik heb echt vanalles gedaan. Ik ordende de bibliotheek: ik maakte de rekken letterlijk leeg en zette nadien alles terug in de kast. Ik vond het super boeiend om die verschillende publicaties echt in mijn handen te hebben. Ik registreerde ook de oude fotocollectie en ik maakte de objectdossiers van de beeldhouwcollectie in orde. Ter voorbereiding van een tentoonstelling pluisde ik alle dossiers uit op zoek naar relevante informatie over de geselecteerde schilderijen. En ik sprong in waar nodig: ik assisteerde bij de voorbereiding van een colloquium en verzorgde het onthaal. Ik hielp tijdens de museumnacht en bij de opbouw en afbraak van een tentoonstelling. Ook die praktische kant van het museumwerk vond ik heel leuk om te doen.”

Het team museummedewerkers is als een familie

“Ik liet me een heel jaar leiden door het motto ‘go with the flow’, ik zie wel wat er op mij afkomt. De werking van een museum is erg complex, elke medewerker heeft een andere functie, maar uiteindelijk komt alles samen. Het voelde voor mij als een familie waarin ik me heel welkom voelde.”

Een vrijwilliger wil zich nuttig voelen

“Ik werkte altijd aan duidelijk omschreven taken en er stond steeds een nieuwe opdracht klaar. Het vrijwilligerswerk in Mayer van den Bergh is echt goed georganiseerd. Ik heb me altijd nuttig gevoeld. En dat is fijn, want op die manier vond ik het zelf ook heel belangrijk om mijn werk goed te doen en elke dag goed door te werken. Vrijwilligerswerk is uiteindelijk toch een engagement dat je aanneemt en wil naleven.”

Je leert niet alles op de universiteit

“Ik ontdekte al snel dat er bij het onderzoeken en registreren van museumobjecten veel meer komt kijken dan ik dacht. En ik leerde hoe ik al deze facetten één voor één moet benaderen. Dat is iets wat ik niet leerde aan de universiteit. Die kennis is natuurlijk super nuttig voor de master die ik nu start aan ‘The Courtauld. Institute of Art’ in Londen. Vanaf nu verleg ik mijn focus opnieuw helemaal naar het studeren. Hoewel, nog eens eenmalig helpen tijdens de museumnacht moet misschien nog wel lukken. Mijn jaar bij Mayer van den Bergh was in ieder geval echt super leerrijk, ik zou er zo opnieuw aan beginnen.”

Foto boven: Sigrid Spinnox.