Goddelijke interieurs. Stap binnen in kerken uit de eeuw van Rubens

Van 17 juni 2016 tot 16 oktober 2016

Deze zomer gooit het museum de poorten van de 17de-eeuwse kerken wagenwijd open. De unieke tentoonstelling ‘Goddelijke interieurs’ leidt u met eeuwenoude architectuurschilderijen en een wandeling door de stad binnen in de Antwerpse kerken uit de tijd van Rubens.

Meesterwerkjes in perspectief

De 16de eeuw was voor de katholieke kerk een van de woeligste periodes uit de geschiedenis. De Beeldenstorm raasde in 1566 door Antwerpen en afbeeldingen van heiligen in de kerk waren sindsdien not-done. Kunstenaars legden zich toe op een nieuwe stijl en schilderden het portret van de kerk: goddelijke interieurs. Deze meesterwerkjes in perspectief van onder meer Hans Vredeman de Vries en Hendrik van Steenwijck geven een unieke kijk op het dagelijkse leven in de Antwerpse kerken, 400 jaar geleden.

De kerk: gebedshuis en ontmoetingsruimte

De expo toont hoe de Sint-Carolus Borromeuskerk eruit zag voor de grote brand, hoe de kathedraal werd heringericht na het calvinistisch bewind en hoe die gebruikt werd om te netwerken, te feesten, te roddelen, te bedelen en zelfs te spelen. Een kerk was niet alleen een gebedshuis, maar ook een ontmoetingsruimte. En de architectuurschilder - de fotograaf avant-la-lettre - was de bevoorrechte getuige.

Kerkinterieurs op muziek

Speciaal voor de ‘Goddelijke interieurs’ nam het muziekensemble graindelavoix nieuw werk op. Het is in primeur te horen op de tentoonstelling en speelt een essentiële rol in de beleving ervan.

Wandeling door de stad

De expo zet zich verder in de Antwerpse straten. De app 'Goddelijke interieurs' zorgt voor begeleiding bij het parcours door de stad. De tour 'Goddelijke wandeling' leidt langs zes Antwerpse kerken waarvan er twee in de loop der tijden uit het straatbeeld verdwenen: de barokke kerk van de Ongeschoeide Karmelieten en de Sint-Walburgiskerk. Op die plaatsen worden de oude kerken door een 3D-reconstructie weer tot leven geroepen.

Download de app en ga op stap.

Praktisch

Een ticket voor de expo geeft ook toegang tot de kerken op de wandeling. Ook de app die de wandeling begeleidt, is gratis te downloaden voor smartphones.

Goddelijke interieurs. Stap binnen in kerken uit de eeuw van Rubens

• Van 17 juni t/m 16 oktober 2016
  • Locatie: Museum Mayer van den Bergh (Lange Gasthuisstraat 19, 2000 Antwerpen)
  • Toegang: € 8 / 6

Toegankelijkheid: de tentoonstellingsruimte ligt op de eerste verdieping en is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en buggy’s. De permanente opstelling is deels toegankelijk voor rolstoelgebruikers en buggy’s.

Rondleiding en/of parcours

• Duur: rondleiding: 90 minuten / parcours: 120 minuten / Rondleiding en parcours: dagprogramma met vrije lunchpauze
  • Talen: NL/FR/ENG/DU
  • Capaciteit: maximum 15 personen per gids
  • Prijzen
    • € 75 voor een rondleiding of het parcours
    • € 150 voor een dagprogramma
    • + € 5 administratiekosten (exclusief de toegang tot het museum)
  • Een ticket voor de expo geeft ook toegang tot de kerken op de wandeling. Het groepstarief van € 6 voor groepen vanaf 12 personen is niet cumuleerbaar met andere kortingen.

Reservering

Verplicht, met of zonder gids bij Visit Antwerpen

• Mail naar visit@antwerpen.be.
  • Bel naar +32 (0)3 232 01 03
  • Kom naar Visit Antwerpen (Grote Markt 13, 2000 Antwerpen)

Telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur. Balie geopend van maandag tot zaterdag van 9 tot 18 uur, zon- en feestdagen van 9 tot 16.45 uur.

Met de steun van:

Foto bovenaan: Hendrik I van Steenwijck en Jan I Brueghel, Interieur van de kathedraal van Antwerpen, Szépművészeti Múzeum/Museum of Fine Arts, Budapest, 2016.