Foto: Ans Brys

Dulle Griet & Twaalf spreuken op borden

Als Fritz eind 19de eeuw zijn verzameling aanlegt, heeft Pieter Bruegel de Oude maar een matige reputatie. Hij is bij het grote publiek niet echt bekend. De meeste van zijn ongeveer 45 schilderijen zijn nergens te zien. Als mensen zijn werk kennen, is er veel kritiek: Bruegel, dat is vaak bedenkelijk van smaak. Boers zelfs.

Fritz is al vroeg gefascineerd door Bruegel. Hij gaat doelbewust op zoek naar werk van de onbekende, mysterieuze Bruegel. Al in 1890 koopt hij een eerste prent naar Bruegel. Drie jaar later volgen maar liefst 22 prenten naar Bruegel. Het hoogtepunt moet dan nog komen. In oktober 1894 tikt Mayer van den Bergh Dulle Griet op de kop voor slechts 488 oude Belgische frank. Een koopje, want in datzelfde jaar wordt er voor een werk van Rubens 45.000 frank betaald. Vijf jaar later, in 1899, koopt hij een tweede schilderij van Bruegel: Twaalf Spreuken op borden.

Mayer van den Bergh wakkert tijdens zijn korte leven de interesse voor Bruegel aan. Dankzij zijn geestdrift wordt Bruegel al meer dan 100 jaar bestudeerd en gegeerd. Het Museum Mayer van den Bergh is in Vlaanderen dé plek om Bruegel te ontdekken, met twee schilderijen van zijn hand, een aantal werken van zijn zonen en de fascinatie van Fritz voor deze mysterieuze kunstenaar.

Praktisch

• Doorlopend te bekijken van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur