Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanhoop en verdriet

Het is een en al emotie op dit tafereel. De bebloede Jezus is net van het kruis gehaald en zal in het graf worden gelegd. De dramatische scène moest toeschouwers aansporen tot medelijden en meditatie.

Het is een en al emotie op dit tafereel. De bebloede Jezus is net van het kruis gehaald en zal in het graf worden gelegd. De dramatische scène moest toeschouwers aansporen tot medelijden en meditatie.

De evangelist Johannes en Maria ondersteunen Christus’ dode lichaam. Dat ligt al op de witte lijkwade. Op de achtergrond tonen drie vrouwen hun wanhoop en verdriet. Rechts is dat Maria Magdalena. Zij is herkenbaar aan haar kostbare kleren.

Adam

De schedel op de voorgrond was volgens middeleeuwse legenden van Adam. De eerste mens zou op deze plaats (Golgotha) begraven liggen. Door zijn dood aan het kruis verloste Christus de mensheid van de erfzonde die Adam in het Aards Paradijs beging.

Rogier

Bij de opening van het museum in 1904 schreef men dit paneel nog toe aan Rogier van der Weyden. Zijn invloed is inderdaad zichtbaar. Dat komt omdat dit werk van een medewerker van Rogier is: Vranke van der Stockt. Hij volgde Rogier op als stadsschilder van Brussel.

 

Specificaties

  • Vranke van der Stockt (ca. 1404/1424-1495)
  • Bewening van Christus, 1475-1499
  • Olieverf op eik, 86,6 x 71,2 cm

Meld je aan voor de nieuwsbrief