Volgens filosoof Dimitri Goossens valt in horror de hartslag van de menselijke conditie te beluisteren. Hij beschrijft waar het genre vandaan komt en waarom het ons blijft achtervolgen en fascineren. Aan de hand van filosofen als Bataille, Nietzsche, Kristeva en Foucault verkent hij de horror onder het bed van onze westerse cultuur. Daar opent zich een afgrond waarin de dood, monsters, het abjecte en de walging zich ongemakkelijk aan ons opdringen. Zo houdt horror ons een duistere spiegel voor, waarin beelden van het onmenselijke kunnen leiden tot nieuwe en verhelderende inzichten in ons mens-zijn en onze sterfelijkheid. De horrorprofessor neemt je mee langs onze collectiestukken en neemt enkele lugubere elementen onder de loep.
Praktische info:
Horrorlezing met Dimitri Goossens
- zaterdag 6 december, 11-12 uur
- Maagdenhuis: Lange Gasthuisstraat 33, 2000 Antwerpen
- 10 euro, inclusief toegang voor de expo Publiekslievelingen. Een intieme blik op meesterwerken
- Tip: schrijf je in voor 3 D&D-activiteiten en krijg een Dulle Griet-miniatuur cadeau.
Eline Cote. © Dries Luyten
Eline Cote brengt fantasy naar het museum
Contrabassiste en oprichter van het Virago Symphonic Orchestra Eline Cote is helemaal thuis in de wereld van fantasy en scifi. Voor de expo Publiekslievelingen koos ze een schilderij met Maria en Kind die wordt omgeven door vrouwelijke heiligen en musicerende engelen. In onze museumcollectie ontdekte Eline nog meer helden, legendes en mythologische wezens waarmee ze zich als cosplayer kan uitleven. Ze stelde een Comic Con-waardig programma samen met tal van activiteiten. Ontdek hier het programma dat ze voor Urban Legends samenstelde.
In beeld:
Horrorprofessor Dimitri Goossens. © Augusto Santaella
Juan de Flandes, Feestmaal van Herodes, Spanje, 1496-1499. © Dries Luyten
Pieter Bruegel (I), Dulle Griet, Antwerpen of Brussel, 1563 (detail). © Ans Brys
Anoniem, Marteldood van Erasmus, 1500 (bewaard in het depot). © Bart Huysmans & Michel Wuyts
Een bezoeker kijkt vol verwondering naar het schilderij Dulle Griet. © Ans Brys


