Overslaan en naar de inhoud gaan

Keuzestress

Beslissen om te restaureren is één iets, het effectief restaureren is nog iets helemaal anders. Ook daar vallen heel wat beslissingen te nemen, zeker bij zo’n bijzonder kostbaar en broos kunstwerk. Mag je bijvoorbeeld zomaar elementen vervangen? Wat als er doorheen de tijd fouten zijn gemaakt, zet je die dan ineens recht? En is het aan de restaurateur om al die beslissingen op zijn eentje te nemen? Op dat laatste is het antwoord alvast neen: een restauratie is teamwerk.

© Ans Brys

Dat team bestaat uit heel wat mensen. Je hebt het oog van een kenner nodig. En dat is restaurateur Joost Caen heel zeker. Geert Van der Snickt en zijn collega’s van UAntwerpen kijken dan weer met speciale scanners voorbij het blote oog en brengen de conditie van het glasraam minutieus in kaart.

Wetenschappelijk medewerker Rita Van Dooren van Museum Mayer van den Bergh volgt het proces op de voet. En omdat het om een Vlaams topstuk gaat, beslist ook de Topstukkenraad mee.

© Ans Brys

Er vallen effectief heel wat beslissingen te nemen. Zo let de 13de-eeuwse glazenier even niet op en past hij enkele stukjes rood gekleurd glas ondersteboven in het glasraam in. Wat doe je dan? Draai je die gewoon om? En vul je ontbrekende stukjes glas op met stopverf en lood, of pas je er nieuw glas in? Als je kiest voor het laatste, schilder je de nieuwe stukjes dan bij?

Doorheen alle voorbije restauraties merk je dat die vragen telkens weer een ander antwoord krijgen, van heel dicht bij de bestaande toestand blijven tot radicaal reconstrueren. Bij deze restauratie is alvast doordacht tussen beide uitersten gebalanceerd. En de rode stukjes glas? Die zitten netjes terug op hun plaats. Nog altijd ondersteboven, maar wel zorgvuldig geretoucheerd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief