Aanbidding van de wijzen

Terug van de tentoonstelling 'Uit de stal van Bosch. Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen' in het Noordbrabants Museum (’s-Hertogenbosch). Te bezoeken van 01.12.2018 t/m 10.03.2019.

In de tentoonstelling staat de ‘aanbidding door de koningen’ centraal. Het onderwerp behoort tot de meest gekozen thema’s in de christelijke kunst. Jheronimus Bosch heeft het onderwerp tweemaal geschilderd. Beide voorstellingen werden gekopieerd, geïmiteerd en vervalst. Zowel tijdens zijn leven, in zijn atelier maar ook later.

De eerste verhaallijn in de expo focust zich op de twee versies van Bosch en de navolging ervan. Daarbij staan begrippen als originaliteit en navolging voorop. Dankzij moderne technieken komen we meer te weten over de werkwijzen van Bosch en de verschillen met zijn navolgers.

De tweede verhaallijn betreft het thema van de drie koningen. Naast 1 van de 2 eigenhandige aanbiddingen van Bosch zelf, worden schilderijen en prenten van zijn tijdgenoten gepresenteerd. Het Museum Mayer van den Bergh leent de Aanbidding  van de wijzen van Jan Brueghel I uit. Duidelijk wordt hoe elke kunstenaar zijn eigen manier heeft om het thema uit te beelden.