De stage van Bea Vinck

Stageproject: rondleiding voor blinden en slechtzienden

Studente in de lerarenopleiding Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken onderzoekt de mogelijkheden naar een rondleiding voor blinden en slechtzienden.

"Voor mijn stage Project Kunstvakken, moest ik stage doen in een culturele organisatie, waar ik een cultuur educatief project zou kunnen ontwikkelen. Omdat ik al langer geïnteresseerd was in de museumrondleidingen voor blinden en slechtzienden, ging ik op zoek naar een museum dat dit nog niet aanbood. Na één telefoontje te hebben gedaan kreeg ik positief antwoord van het Museum Mayer van den Bergh. Ze wilden al langer werk maken van deze rondleiding en zagen deze stage als een win-win situatie.

De rondleiding stak niet zo maar van de ene op de andere dag in elkaar, maar vergde een grondig onderzoek. Ik ging zoeken op internet, in artikels, boeken en onder andere ook in andere musea, hoe ik dit kon aanpakken. Ik kreeg de kans om zelfstandig aan de slag te gaan en zelf kunstwerken te kiezen die ik wou bespreken. Met al deze informatie ging ik aan de slag. Ik maakte onder andere reliëftekeningen van het schilderij ‘Twaalf spreuken op borden’ en stelde  een uitgebreide verbale beschrijving op voor de gehele rondleiding. Daarnaast kon ik ook enkele tips oplijsten over de begeleiding en omgang bij blinden en slechtzienden in het algemeen. Ik hoop van harte dat ik voor het museum een goede basis heb uitgewerkt waar de gidsen op kunnen verder bouwen.

Mijn stageperiode, was een leuke en leerrijke tijd en ik kijk er met een enorm goed gevoel naar terug."

Bea Vinck, studente in de lerarenopleiding Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken