Drie juwelen en één schilderij

Terug van de tentoonstelling ‘Vert Désir’ in Musée des arts anciens (Namen). Te bezoeken van 24.10.2020 t/m 31.01.2021.

De tentoonstelling focust op het gebruik van groene edelstenen in de kunst. De smaragd, de meest vrouwelijke, maar ook andere, minder prestigieuze stenen zoals malachiet, jade, serpentijn, peridoot … komen aan bod. Elk gesteente met zijn specifieke kenmerken, nodigde juweliers en ambachtslieden uit tot een creatieve verwerking ervan.

Het museum Mayer van den Bergh leent drie juwelen en één schilderij uit voor deze expo. Vooral de Hanger met oorlepel en tandenstoker, een absoluut topstuk uit de deelcollectie juwelen van het museum, illustreert het gebruik van smaragd in de 16de eeuw. De gouden hanger is daarnaast rijkelijk geëmailleerd met verschillende tinten groen. Zulk een fraai sieraad werd niet alleen op de borst maar ook op de mouwen of zelfs aan de gordel gedragen, zowel door vrouwen als mannen. Naast het feit dat het een modieuze accessoire was in de garderobe van de bovenklasse, werd het ook daadwerkelijk voor hygiënische doeleinden gebruikt.

Hanger met oorlepel en tandenstoker, 16de eeuw

Halssnoer, 17de – 19de eeuw

Paar oorhangers, 17de eeuw

Meester van Zuidelijk Westvlaanderen, Aanbidding van de wijzen, Vlaanderen, ca. 1515-1530