Folio uit het laudario van S. Maria del Carmine: Laatste avondmaal en Elevatie van de hostie

Meester van de Dominicanenportretten: werkzaam in Firenze omstreeks 1335-1366

Terug van de tentoonstelling 'Florence at the Dawn of the Renaissance. Painting and Illumination, 1300-1350' in het Paul Getty Museum (Los Angeles). Te bezoeken van 13.11.2012 t/m 10.02.2013.

In het J. Paul Getty Museum in Los Angeles liep de prestigieuze tentoonstelling Florence at the Dawn of the Renaissance. Painting and Illumination, 1300-1350. De verschillende folio’s uit het manuscript 'Laudario van S. Maria del Carmine' van de Meester van de Dominicanenportretten en van Pacino di Bonaguida werden er samen geëxposeerd.

Het manuscript werd in de 19de eeuw ontmanteld. Vandaag zijn er nog 28 pagina’s bekend, waarvan er 26 zijn verspreid over 16 collecties in Europa en Amerika. Van de twee andere pagina’s weet men momenteel niet waar die zich bevinden. De expositie Florence at the Dawn of the Renaissance. Painting and Illumination toonde maar liefst 24 folio’s van dit prachtige manuscript.

Naast het Museum Mayer van den Bergh waren andere bruikleengevers onder meer the Metropolitan Museum of Art (New York), het Louvre (Parijs), the British Library (Londen), the National Gallery of Art (Washington), the Art Institute of Chicago (Chicago) en The J. Paul Getty Museum (Los Angeles).

• 'Florence at the Dawn of the Renaissance. Painting and Illumination, 1300-1350' liep van 13/11/2012 tot en met 10/02/2013 in het J. Paul Getty Museum in Los Angeles. Meer info op de website van het J. Paul Getty Museum.
  • Daarna verhuisde deze tentoonstelling naar de Art Gallery of Ontario (Toronto), van 16/03/2013 tot en met 16/06/2013. Meer info op de website van Art Gallery of Ontario.