In deze tentoonstelling staan de oeuvres van Pieter Pourbus en de kunstenaarsfamilie Claeissens centraal. Hun werk- en marketingmethoden en hun vindingrijkheid komen er aan bod.
Pieter Pourbus was een belangrijke portretschilder. Zowel het stilistische aspect van deze portretten, als de relatie van de schilder met zijn opdrachtgevers krijgt aandacht in de tentoonstelling. Het portret van François van der Straten uit de collectie van Mayer van den Bergh is het belangrijkste humanistische portret uit Pourbus’ oeuvre. Hij liet zich voor dit portret inspireren door een prent van Cornelis Teuniszn.
In het werk van Pieter I Claeissens zijn er stilistische en compositorische invloeden van Ambrosius Benson te herkennen. In een van de panelen uit het Bartolomeus-altaarstuk van Santoña (Spanje) kopieert Claeissens letterlijk de compositie van Bensons Slag om Clavijo uit de collectie Mayer van den Bergh. Het verband tussen beide werken wordt in de tentoonstelling belicht. De twee werken worden tijdens de duur van de tentoonstelling met infraroodreflectografie (IRR) onderzocht om vast te kunnen stellen of er misschien gebruik gemaakt is van reproductietechnieken in één of allebei de schilderijen. Dit zou de relatie tussen beide schilderijen en het werkverband tussen beide meesters verder kunnen duiden.
Het portret van François van der Straten is opnieuw te zien in museum Mayer van den Bergh, de Slag bij Clavijo wordt bewaard in het depot.