Rubens’ Heilige Familie met de papegaai uit het KMSKA werd gerestaureerd en krijgt een ereplaats in het Gulden Cabinet van het Rockoxhuis. Rond dit schilderij worden er verschillende kunstwerken uit de 16de en de 17de eeuw tentoongesteld waarin papegaaien de hoofdrol spelen. Reeds vanaf de klassieke oudheid is deze vogel een geliefd huisdier, zowel omwille van zijn prachtige verenpracht als voor zijn spraaktalent. Hij verschijnt zowel in religieuze als in mythologische voorstellingen, maar ook in stillevens en allegorische voorstellingen met ironische zinspelingen.
Diverse natuurboeken, waarin de papegaai figureert, illustreren de interesse in de nieuwe wereld en de natuurwetenschappen. Maar ook in literaire publicaties wordt hij geïntroduceerd. Gravures inspireren allerlei ambachtslieden die de exotische vogel in hun artefacten weergeven. De hanger met oorlepel en tandenstoker die Fritz Mayer van den Bergh vóór 1902 aangekocht, is daar een voorbeeld van. In dit schitterend, laat 16de eeuws juweel in geëmailleerd goud werden barokparels, een robijn, een smaragd en een diamant verwerkt. De papegaai werd met donker- en lichtgroen, donker- en lichtblauw, wit en zwart email gekleurd.
Dergelijke hangers werden niet alleen op de borst maar ook op de mouwen of zelfs aan de gordel gedragen. Mogelijk speelde de symbolische betekenis van het dier hierbij een rol. Als monogame vogel kon hij bijvoorbeeld de harmonie in het huwelijksleven verzinnebeelden. Dit stukje, met nog een paar handige tuigjes voor persoonlijke hygiëne, is duidelijk het sieraad van een gehuwde dame.