Het atelier van Apelles van Johannes Wierix

Was op reis naar Museum Plantin-Moretus voor de tentoonstelling ‘Van crabbeling tot carton. Tekeningen van Bruegel tot Rubens’ van 27.11.2023 t/m 18.02.2024.

De expo ‘Van crabbeling tot carton. Tekeningen van Bruegel tot Rubens’ toonde de honderd mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties. Het Museum Mayer van den Bergh gaf een bijzonder verfijnde tekening op perkament in bruikleen: Het atelier van Apelles van Johannes Wierix (Jan Wiricx).

Volgens Plinius portretteerde de befaamde schilder Apelles in opdracht van Alexander de Grote diens minnares Campaspe als Venus. Al schilderend raakte Apelles tot over zijn oren verliefd op Campaspe. Alexander is zo onder de indruk van het schilderij, dat hij met een grootmoedig gebaar zijn geliefde aan Apelles schenkt. Het verhaal is een ode aan de kunst en haar verbeeldingskracht: Alexander verkiest het schilderij boven zijn maitresse!

Johannes Wierix tekende twee versies van dit motief uit de oudheid. Eén ervan bevond zich in het kabinet van Cornelis van der Gheest. Dat de verzamelaar opgetogen was met dit topwerk blijkt uit het schilderij De kunstkamer van Cornelis van der Gheest door Willem II van Haecht. De tekening ligt prominent uitgestald op de tafel ter ere van het bezoek van de aartshertogen Albrecht en Isabella aan zijn verzameling.

Meer informatie op de website van Museum Plantin Moretus.

Willem van Haecht, De Kunstkamer van Cornelis van der Geest, Rubenshuis. RH.S.171. Collectie Stad Antwerpen, Rubenshuis, foto KIK-IRPA, Brussel

Wiricx, Jan, Het atelier van Apelles, Museum Mayer van den Bergh