Hans Bol, Landschap met de val van Icarus, Nederlanden, 1590 (inv. MMB.0048)

Landschap met de val van Icarus van Hans Bol

Op reis naar het Ashmolean Museum in Oxford voor de tentoonstelling 'Bruegel to Rubens. Great Flemish Drawings' van 23.03.2024 tot 23.06.2024.

De expo Van crabbeling tot carton. Tekeningen van Bruegel tot Rubens in het Museum Plantin-Moretus krijgt een prestigieus vervolg. Aansluitend op de Antwerpse tentoonstelling toont het Ashmolean Museum 120 oude tekeningen van Vlaamse meesters die slechts uitzonderlijk tot nooit tentoon gesteld worden.

Eén ervan is de bijzonder verfijnde aquarel op papier Landschap met de val van Icarus van Hans Bol uit het Museum Mayer van den Bergh.

Bol was gefascineerd door het mythologisch verhaal van Daedalus en Icarus dat hij meermaals schilderde en tekende. De moraliserende waarschuwing voor roekeloos gedrag en zelfoverschatting plaatst hij in een adembenemend landschap. Op het voor- en middenplan kijken een ploegende boer, een visser en een herder verbouwereerd naar Daedelus en zijn zoon Icarus die met zelfgemaakte vleugels uit de gevangenis op Kreta ontsnappen. De oorspronkelijke euforie zal snel overslaan in doodsverachting: Icarus zal de waarschuwing van zijn vader Daedalus om niet te hoog te vliegen in de wind slaan. Het bijenwas van zijn vleugels zal door de zon smelten, waardoor hij stuurloos zal neerstorten.

Meer info over de expo in het Ashmolean Museum >>

Hans Bol, Landschap met de val van Icarus, Nederlanden, 1590 (inv. MMB.0048)