De complexe politieke, economische en culturele relaties tussen het Noorden (Bourgondische Nederlanden) en het Zuiden (Italië) worden pas vanaf de 2de helft van vorige eeuw diepgaand bestudeerd. Multidisciplinair en kunsthistorisch onderzoek kan vooral in Italië op veel interesse rekenen.
In deze tentoonstelling wordt Hans Memling, de belangrijkste Brugse schilder in de tweede helft van de 15de eeuw, voor de eerste maal in Italië aan het brede publiek voorgesteld. Memling vestigde zich na de dood van Rogier van der Weyden in 1464 in Brugge, het financieel centrum van de Lage Landen. Hij kreeg er opdrachten van invloedrijke beschermheren waaronder ook Angelo Tani, de vertegenwoordiger van de Medici-bank te Brugge en Tommaso Portinari. Hierdoor werd zijn naam gevestigd en ontwikkelde hij zich tot succesvolle portretschilder van de Italiaanse handelaars in Brugge. Hij vernieuwde het genre door landschapachtergronden in zijn portretten te verwerken. Daarnaast vervaardigde hij devotionele schilderijen voor ondermeer dezelfde afzetmarkt. In de tentoonstelling worden ook schilderijen getoond, besteld door Vlaamse patriciersfamilies met Italiaanse roots.
In de tentoonstelling komen alle aspecten van Memlings loopbaan en werk aan bod en worden naast monumentale drieluiken ook kleine paneeltjes zoals de Maria lactans uit zijn atelier, getoond.