Met de kleuterklas naar het museum

Aanbod voor scholen

Nieuwe dingen ontdekken is voor kleuters een must. Kom daarom eens met de klas naar één van de Antwerpse musea om ze al spelenderwijs kennis te laten maken met kunst.

Koppel uw knutselmomenten en spelletjes aan een thema uit onze musea. Achteraf kunt u met de verhalen aan de slag in de klas. De toegang tot het museum is steeds gratis, enkel de gids is betalend. Reservering is steeds verplicht. Vindt u niet wat u zoekt? Dan is het mogelijk om een activiteit op maat uit te werken in samenspraak met het museum. Alle activiteiten sluiten nauw aan bij de verschillende eindtermen en ontwikkelingsdoelen.

Museum Mayer van den Bergh

Voor kinderen van de 3de kleuterklas

In het Museum Mayer van den Bergh worden kleuters begeleid door Fritzie de muis, die hen al hun zintuigen laat gebruiken om het museum te ontdekken. Ze gaan aan de slag met de verhalen achter de collectie en kruipen in de huid van een kunstenaar om zelf een kunstwerk te maken.

Museum Plantin-Moretus

In het Museum Plantin-Moretus nemen Christoffel en Martina Plantijn de kleuters op sleeptouw.

Deze twee poppen brengen elk een eigen verhaal. Christoffel vertelt over zijn huis en over het verschil tussen het leven vroeger en nu. Martina vertelt de kinderen meer over het werk dat verricht werd in de drukkerij.

Middelheimmuseum

Voor kinderen van de 2de en 3de kleuterklas

Ook bij mooi weer is een museum zeker een optie. Het Middelheimmuseum is een openluchtmuseum en biedt daarom vele voordelen. De kinderen leven zich uit in de buitenlucht en zijn toch educatief bezig.

Vanaf september 2014 biedt het museum een zoek- en ontdekkingstocht aan waarbij de kleuters in spelvorm op zoek gaan naar informatie om nadien een eigen kunstwerkje te maken. De kinderen worden verrast, nieuwsgierig gemaakt en leren in groep iets realiseren.

MAS | Museum aan de stroom

Voor kinderen van de 2de en 3de kleuterklas

Het MAS biedt een hele waaier aan activiteiten aan voor scholen en dus ook voor kleuters. Bij de interactieve rondleiding ‘Wereldhaven op kindervoeten’ ontdekken de kinderen de tentoonstelling ‘Wereldhaven’ (+6) samen met matroos MASsimo, die hen vraagt om te helpen zoeken naar de ontbrekende delen van zijn schip.

De kleuters gaan helemaal als matroos terug naar huis na het zingen van het zeemanslied en na de kennismaking met de haven.

Voor het thema ‘Leven en dood’ (+7/8) is er een interactieve rondleiding ‘Op ontdekkingsreis met Elias’. Deze keer neemt handpop Elias de kinderen mee op reis door Afrika, Azië en Oceanië.