Met het gezin naar het museum

Uit met kinderen

Museum Mayer van den Bergh is de perfecte bestemming voor een gezinsuitstap. Er zijn vele activiteiten die op maat van kinderen zijn en tot hun verbeelding spreken.

Op zoek naar een leuke activiteit met het gezin?

• Museja! - een doos activiteiten
  • Zoekbladen
  • Vakantieateliers - workshops
  • Het museum, een goedkoop dagje uit - uitstap
  • Uit in Antwerpen - daguitstap

Museja!

Een doos activiteiten

• Voor kinderen tot 14 jaar
  • Prijs: gratis

Het spel laat kinderen op speelse wijze kennis maken met de verzameling kunst van Fritz Mayer van den Bergh.

In een grote houten box zitten allerlei opdrachten verstopt. Rondneuzen en verzamelen, puzzelen en ordenen, het komt allemaal aan bod. U vindt er ook allerlei attributen om wegwijs te worden in de betekenis van de schilderijen.Kunstenaars schilderden immers niet zomaar iets, over de inhoud werd sterk nagedacht.

Zoekbladen

Thematisch

• Voor kinderen tot 12 jaar
  • Prijs: gratis
  • Te verkrijgen aan de kassa

Een thematische rondleiding door het museum? Dat kan met onze zoekblaadjes. Zo is er een blaadje rond Kerst, Pasen en landschappen. In elke kamer valt wel iets te beleven door de vele spelletjes, raadsels, weetjes en opdrachten. Voor de ouders is er een apart blaadje met de juiste antwoorden en achtergrondinformatie voorzien. Plezier voor het hele gezin!

Vakantieateliers

Creatieve workshops

Kinderen kunnen tijdens de schoolvakanties verschillende ateliers volgen in het museum. Ze steken de handen uit de mouwen en kruipen in de huid van een kunstenaar. Knutselen, schilderen, tekenen, knippen en plakken, er is voor elk wat wils. Uniek: de workshops gaan door in het museum.

Het museum, een goedkoop dagje uit!

Een museumbezoek vormt een leuke daguitstap om tot rust te komen, zonder dat u veel geld hoeft uit te geven.

• Kinderen jonger dan 12 jaar bezoeken het museum gratis. U kunt nooit vroeg genoeg beginnen met hen te laten kennismaken met cultuur!
  • Ook oma en opa genieten van een fikse korting op de toegangsprijs.
  • Inwoners van Antwerpen mét een A-kaart kunnen het museum gratis binnen.

Uit in Antwerpen

Daguitstap

Antwerpen is een veelzijdige stad waar steeds iets te ontdekken is. Start de dag in een van de vele musea. Fan van mode, fotografie of geïnteresseerd in de geschiedenis van Antwerpen? Er is voor elk wat wils. Combineer je bezoek aan het museum met een andere activiteit. Zo maak je er een leuke daguitstap van. We geven je wat inspiratie:

• Een klassieker: bezoek de Zoo van Antwerpen. Kinderen vinden weinig zo mooi als hun lievelingsdieren in het echt te zien en ook voor de ouders is het een leuke uitstap, zeker nu de hele zoo een grondige opknapbeurt heeft gekregen met grotere verblijven en een heropend vogelhuis.
  • In de bibliotheek kunnen kinderen enkele uren zoet zijn. Niet alleen de boeken brengen plezier, verschillende bibliotheken doen bovendien activiteiten voor de kleinsten. Zij kunnen luisteren naar prachtige voorleesverhalen of knutselen terwijl u geniet van een roman.
  • Samen met uw kinderen naar het theater gaan is altijd een goed idee, want voorstellingen voor kinderen zijn vaak even leuk voor volwassenen.
  • Bij mooi weer kan je een park opzoeken. Antwerpen telt een groot aantal parken en groen zones. Je kan er kuieren, een boek lezen, picknicken. En de kinderen kunnen zich uitleven in de speeltuin. Denk aan Park Spoor Noord, het Boekenbergpark en het Middelheimpark.