Meyndert Sonck met vrouw en kinderen

Terug van de tentoonstelling 'Lief & Leed. Hollandse families in voor- en tegenspoed' in het Rijksmuseum Twenthe (Enschede). Te bezoeken van 08.09.2018 t/m 06.01.2019.

Familieportretten verbeelden de schone schijn, zo blijkt. Op het eerste gezicht lijken zij realistisch, maar dat is lang niet altijd het geval. Op verzoek van hun opdrachtgevers maakten schilders zich geregeld schuldig aan ‘beeldmanipulatie’. Overleden personen zijn als levend afgebeeld en met een huwelijk of geboorte werden nieuwe familieleden bijgeschilderd. Zo ook in het familieportret van Meijndert Sonck en zijn gezin, geschilderd door Jan Albertsz. Rotius, uit de collectie van het Museum Mayer van den Bergh. In andere werken werden figuren na een flinke ruzie net zo makklijk ook weer uit de voorstelling gewist.

Zo’n vijftig Hollandse familieportretten uit de 17de en 18de eeuw komen tot leven in Lief & Leed. Het zijn niet zomaar portretten. Met elk schilderij is iets vreemds aan de hand en achter elk portret schuilt een verhaal. De schilderijen vertellen ons over perfecte huwelijken en smartelijke verliezen. Over de plotselinge dood en de vreugde van nieuw leven. Over het lief en leed van het familiebestaan.