'In the picture': De fotocollectie van Fritz Mayer van den Bergh

Van 30 juni 2015 tot 8 oktober 2015

Vanaf 30 juni kan u kennismaken met de bijzondere fotocollectie van het museum Mayer van den Bergh. En op 2 juli krijgt u hierover meer info tijdens drie lezingen.

Naast een indrukwekkende kunstcollectie bezit het intieme museum ook honderden foto’s uit het familiearchief van Henriëtte Mayer van den Bergh, de stichteres van het museum, en haar zoon, Fritz. De foto’s tonen een aspect dat tot nu toe nooit belicht werd: de entourage en leefwereld van de personen aan wie we het museum te danken hebben. Deze fotoverzameling biedt ons ook een origineel beeld van de Antwerpse belle époque.

Video - Mario De Munck

Unieke fototentoonstelling

We zien familieleden en vrienden van Fritz Mayer van den Bergh, gekostumeerd voor een bal, of klaar voor de jacht. Kinderen spelen of poseren in de kasteeltuin.

In de FOCUS tentoonstelling worden acht fotoprints getoond en twee opmerkelijke albums. In een filmpje passeren de foto’s de revue. Het zijn vaak bijzondere beelden, waarachter vele verhalen schuilen. Ze roepen ook vragen op.

• Wie zijn deze mensen?
  • Wat is hun relatie?
  • Wat deden ze daar?

Kan u ons helpen?

Van sommige foto’s weten we niet precies wie geportretteerd is. We hopen de komende jaren nog meer te weten te komen over de personen die geportretteerd zijn. Misschien ontdekt u meer over uw eigen familie, of kan u ons iets vertellen over de foto’s in de tentoonstelling. Laat het ons weten!

Praktisch

Fototentoonstelling 'In the Picture'

Van 30 juni t/m 8 oktober 2015
Te bekijken in de gaanderij en tentoonstellingszaal van het museum
Prijs: u betaalt de toegang tot het museum

Nieuw samengesteld gezin

Het sprookje van de graaf en zijn zes zonen

Op deze foto staat de 38-jarige Fritz Mayer van den Bergh in het gezelschap van een dame en vier jongens. De dame is Maria-Theresia von Waldburg-Zeil en ze poseert in de tuin van het kasteel Krickenbeck (Duitsland). De foto is genomen door Henri van Schaesberg, eigenaar van het kasteel en goede vriend van Fritz Mayer van den Bergh. Verder opzoekingswerk brengt een mooi verhaal aan het licht.

De graaf en zijn zes zonen
Fritz Mayer van den Bergh bracht geregeld een bezoek aan zijn vriend graaf Heinrich von Schaesberg (1855-1910) en zijn gezin op het domein van Krickenbeck (Duitsland). Ze hadden een gezamenlijke voorliefde voor het jagen. Bij de graaf was die passie zo groot dat al zijn kinderen Hubertus – de patroonheilige van de jagers – als één van hun voornamen hebben.

Graaf Heinrich von Schaesberg huwde in 1881 met Elisabeth von  Waldburg. Op 10 jaar tijd kregen ze samen maar liefst zes zonen:

• Joseph °1882
  • Richard °1884
  • Wilhelm °1887
  • Wolfgang °1888
  • Eugen en Walter °3/9/1890

In maart 1891 sterft Elisabeth. De tweeling is dan amper 6 maanden oud en de graaf blijft alleen achter met zes zonen…

Een verstandshuwelijk?

Amper een jaar later hertrouwt de graaf met Maria Theresia von Waldburg, de jongere zus van Elisabeth. Het was ongetwijfeld een verstandshuwelijk: de ongehuwde tante ontfermt zich over haar zes neefjes en trouwt met hun vader. Is dat de reden waarom de vrouw en de kinderen zo triest kijken op alle foto’s?

Maar bijna tien jaar na hun huwelijk krijgen Henrich en Maria Theresia samen nog twee kinderen:
Anna-Maria (°1901) en Wladimir (°1902).

Het fotoarchief van het museum

De foto met de grote eik is genomen in 1896. Hierop zijn Maria Theresia afgebeeld met vier van haar zes stiefkinderen, die ook haar neefjes waren. Wilhelm is hier 9 jaar oud, Wolfgang bijna 8 en de tweeling is 5 jaar oud.

Het fotoarchief bevat nog andere foto’s van de familie Schaesberg. Een exemplaar uit 1894 toont de gravin von Schaesberg met de vier zelfde kinderen, toen de tweeling nog maar twee of drie jaar oud was. Op een ander beeld poseert Wilhelm alleen voor een boom.

Op dezelfde dag dat Henri von Schaesberg Fritz Mayer van den Bergh fotografeerde op de grote eik, nam Fritz zelf ook plaats achter de camera om het gezin von Schaesberg op de gevoelige plaat vast te leggen.

Weet u meer?

De vier foto’s uit het Museum Mayer van den Bergh vertellen het familieverhaal van het gezin von Schaesberg. Maar ze geven ons ook een idee over Fritz: naast een verwoed verzamelaar ging hij graag op jacht, bracht hij bezoekjes aan vrienden en fotografeerde hij.

Over de andere foto’s uit het archief weten we vandaag heel wat minder. Weet u nog iets over Frizt Mayer van den Bergh of over zijn familie? Laat het ons dan weten!