Tuintaferelen: twee schilderijen en middeleeuws textiel

Terug van de tentoonstelling 'Middeleeuwse tuinen. Aardse paradijzen in oost en west, 1200-1600' in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden). Te bezoeken van 02.05.2019 t/m 01.09.2019.

In de Middeleeuwen spelen tuinen een belangrijke rol, in zowel de westers-christelijke als de oosters-islamitische wereld. Niet alleen praktisch – voor voedsel en geneesmiddelen – maar ook voor ontspanning, jacht en het minnespel. Een besloten tuin, alleen toegankelijk voor ingewijden, heeft vaak ook een symbolische betekenis. De ommuurde tuin benadrukt dan in de oosterse kunst de uitverkorenheid van de heerser of de minnaar. In de westerse kunst verwijst de besloten tuin of ‘hortus conclusus’ naar Maria als ‘koningin van de hemel’.

Deze zomerse tentoonstelling biedt een kijkje in de tuinen tussen 1200 en 1600 en een kennismaking met hun bloemenpracht, symboliek en diversiteit.

Het Museum Mayer van den Bergh leent drie werken uit. Het schilderij Groentenverkoopster van Joachim Beuckelaer toont een marktkraamster met de rijke oogst van de moestuin.

Op het paneeltje Maria met Kind van de Meester van de Lucia-legende zien we Maria en Jezus in alle rust in een mooie omsloten tuin met planten, bloemen en vogels.

Op de geborduurde palla – een doek die de miskelk bedekte – is Christus als tuinman te zien.