Twee portretten van Jan Albertsz Rotius

Terug van de tentoonstelling 'Jan Albertsz Rotius, de Rembrandt van Hoorn', Westfries Museum in Hoorn. Te bezoeken van 23.04.2016 t/m 18.09.2016.

Jan Albertsz Rotius (1624-1666) was een van de beste schilders van Hoorn en omstreken. Het Westfries Museum organiseert een overzichtstentoonstelling gewijd aan de schilder ter gelegenheid van de 350ste verjaardag van zijn overlijden. Het Museum Mayer van den Bergh geeft twee portretten in bruikleen.

Adriaen van Bredehoff vervulde verschillende functies in het stadsbestuur van Hoorn. Zijn militaire activiteiten zijn af te leiden uit zijn kleding: schuin over zijn borst draagt hij een bandelier waaraan een sabel is bevestigd. Het doek is een pendant van het portret van Margareta Riccen, dat een jaar eerder door Jan Mijtens werd geschilderd maar dat niet op de tentoonstelling van Rotius te zien is.

De tweede bruikleen is het familieportret van Meyndert Sonck met zijn vrouw en kinderen. Alle leden van de familie zijn zeer rijk gekleed, wat duidelijk verwijst naar hun hoge sociale status. Meyndert Sonck bekleedde eveneens verschillende belangrijke functies. Samen met zijn vrouw Aeghje van Neck kreeg hij negen kinderen. Enkel de vijf geportretteerde kinderen waren, toen het portret tot stand kwam, al geboren.