Twee schilderijen voor 'Les Puys d’Amiens. Chefs-d’oeuvre de la cathédrale Notre Dame'

Terug van de tentoonstelling 'Les Puys d’Amiens. Chefs-d’œuvre de la cathédrale Notre Dame' in Musée de Picardie (Amiens). Te bezoeken van 03.07.2021 t/m 10.10.2021.

In 2020 herdacht de kathedraal de eerste steenlegging van 1220. Het hernieuwde Musée de Picardie brengt met de tentoonstelling ‘Les Puys d’Amiens’ hulde aan de broederschap van de Notre-Dame-du-Puy. Elk jaar bestelde de vereniging ter ere van de Maagd Maria een schilderij voor de kathedraal. Begin 17de eeuw hingen tientallen werken tegen de zuilen van het kerkgebouw. Slecht een 20-tal van deze werken, bekend onder de verzamelnaam ‘Les Puys d’Amiens’, bleven bewaard. Ze getuigen van de sociale, culturele en religieuze geschiedenis van Amiens en van de Picardische kunst vanaf het begin van de Renaissance tot de tweede helft van de 17de eeuw.

Het Museum Mayer van den Bergh geeft twee schilderijen in bruikleen. Het Sterfbed van Maria is een van de zeldzame werken die toegeschreven worden aan de Meester van Amiens. Het is stilistisch verwant met het werk dat deze anonieme meester, afkomstig uit Antwerpen, in 1518 in opdracht van de broederschap van de Notre-Dame-du-Puy vervaardigde. De Maria lactans van de Meester van de Magdalenalegenda vertoont dan weer dezelfde stijlkenmerken als het werk van de Meester van de Vorstenportretten die in 1499 voor het vrome genootschap werkte.

Meester van de Magdalenalegende, Maria lactans, Brussel, ca. 1490-1500

Meester van Amiens, Maria op haar sterfbed, Amiens, 1ste kwart 16de eeuw