Twee werken voor 'Kinderen van de Renaissance'

Terug van de tentoonstelling 'Kinderen van de Renaissance' in Museum Hof van Busleyden (Mechelen). Te bezoeken van 26.03.2021 t/m 04.07.2021.

Tussen 1480 en 1530 brachten drie opeenvolgende generaties Bourgondisch-Habsburgse prinsen en prinsessen maar ook kinderen uit vooraanstaande buitenlandse families een deel van hun jeugd door in Mechelen, destijds hét educatief centrum bij uitstek. De tentoonstelling belicht de unieke artistieke productie uit die hoogdagen. Naast kinderportretten van prominente kunstenaars zoals Jan Gossart, Pieter van Coninxloo en Bernard van Orley worden ook sieraden, amuletten, kleding, speelgoed, educatieve geschriften en eigentijds lesmateriaal tentoon gesteld.

Het Museum Mayer van den Bergh geeft twee werken in bruikleen. De Portretkop van Bonne de France, dochter van Karel V van Frankrijk, dateert uit de 14de eeuw. Bonne is door Jean de Liège als een prinsesje van amper één of twee jaar oud geportretteerd. Daarmee is het één van de vroegste pogingen om de typische kinderfysionomie zo realistisch mogelijk weer te geven. Intiemer omwille van het kleine formaat is de dubbelzijdige portretminiatuur. Op de voorzijde kijkt een deftig geklede jongeman ons zelfbewust aan. Dezelfde jongeling draagt op de achterzijde een harnas. Beide portretten brengen belangrijke aspecten van de opvoeding van jongens aan het hof in beeld: het aanleren en perfectioneren van hoofse gedrags- en omgangsvormen en het zich bekwamen in de ridderkunsten.

Jean de Liège, Portretkop van Bonne de France, dochter van Karel V van Frankrijk, 1364-1365 (inv. MMB.0329)

Anoniem, Portret van een jongeling met vederhoed, Frankrijk (?), ca. 1535-1540 (inv. MMB.0202)

Anoniem, Portret van een jongeling in harnas, Frankrijk (?), ca. 1535-1540 (inv. MMB.0202)