Zes objecten voor expo Schitterend verlangen

Terug van de tentoonstelling 'Schitterend verlangen' in het MAS (Antwerpen). Te bezoeken van 18.10.2017 t/m 14.01.2018.

Met de expo Schitterend verlangen onderzoekt het MAS hoe de mens zijn streven naar geluk en geborgenheid, zijn verlangen om deel uit te maken van een groter en overstijgend geheel, zijn worsteling met leven en dood, zijn behoefte aan status en macht vertaalt of symboliseert in objecten. In het bijzonder in diamanten objecten. Het museum Mayer van den Bergh geeft 6 objecten in bruikleen.

De collectie van het Museum Mayer van den Bergh beheert diverse juwelen waaronder zeldzame 16de en 17de eeuwse ringen. Ringen met diamanten stonden symbool voor het huwelijk en de liefde. Ook de papegaaihanger uit de collectie sluit hierbij aan. Als monogame vogel verzinnebeeldt de papegaai de harmonie in het huwelijksleven. Op haar portret, van de hand van Jan Mytens, draagt Margareta Riccen verschillende diamanten juwelen. Ze zijn een teken van welgesteldheid en luxe. Al dat kostbaars werd indertijd opgeborgen in juwelenkistjes.