Sigrid Spinnox

Het verhaal van Harry Joelson

Sinds 2014 komt de Zwitser Harry Joelson twee keer per jaar naar Antwerpen. Om vrienden te bezoeken, Nederlands te oefenen én als vrijwilliger te helpen in het museum. “Als Zwitser wilde ik in Vlaanderen of Nederland Nederlands leren. En dan liefst terwijl ik iets doe dat ik graag doe en goed kan. Ik kende het Museum Mayer van den Bergh van vroeger, onder andere van de fantastische tentoonstelling ‘Pieter Bruegel ongezien’. Dus ging ik hen vragen of ik hen mocht helpen.”

Sigrid Spinnox

Ik lees alle brieven aan Fritz

“Ik transcribeer alle brieven die Fritz Mayer van den Bergh ontving. De brieven die Fritz zelf verstuurde, zijn moeilijk vindbaar. Ik heb tot nu toe enkel brieven kunnen vinden aan Henry Angst, directeur van het Zwitserse Landesmuseum in Zürich, aan Wilhelm van Bode van de Koninklijke Musea Berlijn en aan Carl Justi, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Bonn. Niet iedereen bewaart die oude brieven even goed. Dat is jammer, want aan de hand van die brieven leer je een persoon vaak bijzonder goed kennen. Maar goed, er zijn wel heel veel brieven aan Fritz die we kunnen bestuderen. Ik startte destijds met de Duitse brieven aan Fritz, daarna transcribeerde ik de Engelse, de Nederlandse en de Italiaanse brieven. Nu ben ik bezig met de Franse brieven.”

Oude handschriften zijn moeilijk te ontcijferen

“Elk geschrift is natuurlijk helemaal anders. En niet alle handschriften zijn even duidelijk. Bovendien hield men vroeger minder rekening met de juiste spelling. Tijdens mijn studies las ik graag de manuscripten van dichters, zoals Goethe en Schiller in het oude Duitse schrift. En voor ik met pensioen ging, was ik in de bibliotheek van Winterthur verantwoordelijk voor de handschriften, grafiek en foto’s. Ik heb dus wel wat ervaring met oude handschriften, dat helpt.”

Het is hier heel leuk werken

“Naast de interessante taken is het fijn om met zo’n prettige collega’s samen te werken. In dit fantastische museum werken is niet alleen heerlijk, ik vind het een echt privilege.En het museum zorgde ervoor dat ik, telkens ik in Antwerpen ben, bij E. H. Rudi Mannaerts, de pastoor van de Sint-Andrieskerk, kan logeren, een plek waar ik graag vertoef.”

Een ontdekking

“Toen ik een paar jaar geleden in Amsterdam bij een kunsthandelaar was, zag ik er een ongesigneerd schilderij van Van Steenwijk, waarop een Antwerpse kerk staat afgebeeld. Dankzij mijn vrijwilligerswerk kon ik mijn vondst delen met het museum. Vervolgens belandde het schilderij als bruikleen in de tentoonstelling ‘Goddelijke interieurs’.”

Mijn favoriet kunstwerk in het museum

“Ik ben een grote fan van de hele collectie van Mayer van den Bergh maar als ik één favoriet kunstwerk moet noemen, dan kies ik de ‘Verzoeking van de H. Antonius’ van Pieter Huys. Wij hebben in de verzameling van Oskar Reinhart, bij ons in Winterthur, ook een prachtig schilderij van Pieter Huys, een verbeelding van de verzoeking van de H. Christoffel die het Christuskind draagt. Het is interessant de beide verzoekingen met elkaar te vergelijken. We kennen erg weinig van Pieter Huys en ik hoop dat iemand ooit een tentoonstelling over hem zal maken.”