Het verhaal van voormalig suppoost Frans Vosters

Frans Vosters ging, na een loopbaan van 28 jaar, opnieuw als vrijwilliger aan de slag in Museum Mayer van den Bergh. “Ik heb hier altijd graag gewerkt en ben zo vertrouwd met het museum dat ik moeilijk in een andere instelling dan Mayer vrijwilliger zou kunnen zijn. Ik ben nogal honkvast.”

Werk genoeg

“Ik doe hier werkelijk vanalles”, vertelt Frans. “Ik werkte mee aan de voorbereiding van de digitalisering van de muntencollectie en ik voorzag de lades met munten en penningen van een nieuwe nummering. Maar ik help ook bij het onderhoud en ontstof kaders van schilderijen en beelden. Ik ruimde de zolder op en soms werk ik mee aan de herinrichting van de museumzalen.”

Ik ben zo graag met de collectie bezig

“Het liefst van al ben ik met de collectie zelf bezig. Dat vind ik super boeiend. Ik doe graag opzoekingswerk. In Museum Smidt van Gelder, waar ik werkte voordat ik bij Mayer van den Bergh aan de slag ging, leerde ik hoe je schilderijen moet opgehangen. Mijn leermeester daar was collega Frans, die bijzonder handig was. In die tijd richtten de suppoosten de zalen in, samen met de conservator Clara Vanderhenst. De Dienst Behoud en Beheer, die zich vandaag over deze taken ontfermt, bestond toen nog niet.”

Ik leerde veel van conservator Hans Nieuwdorp

“Later, in Museum Mayer van den Bergh, maakte ik mee de standplaatsinventaris op, samen met collega Sabine. Ik kreeg hiervoor de toestemming van conservator Hans Nieuwdorp. Aan hem heb ik veel te danken. Hij had vertrouwen in mij en dat apprecieer ik nog altijd. Van hem mocht ik collectiestukken uithalen en informatiemappen maken die aan de balie bewaard werden. Als bezoekers extra informatie wensten, werden mijn kaften boven gehaald. Van de collectiestukken in reserve maakte ik een standplaatsinventaris. Ik mocht de collectiestukken ook ontstoffen. Dat groot vertrouwen was niet evident, dat besef ik tot op vandaag.”

Vrijwilligerswerk houdt me fris

“Om vrijwilligerswerk te doen, moet je fysiek goed in orde zijn en je goed in je vel voelen. Je moet er ook voor open staan en er voor 100% voor gaan. Voor het geld hoef je het niet te doen, wel uit interesse en liefde. Ik doe 2 dagen per week aan vrijwilligerswerk en 3 keer per week ga ik fitnessen. Na mijn pensioen heb ik er bewust voor gekozen om bezig te blijven. Voor mij is het noodzakelijk om met iets nuttig bezig te zijn en onder de mensen te komen. Ik wil niet afstompen.”

Foto boven: Sigrid Spinnox.