Het verhaal van studente Jannah De Maere

Jannah De Maere leerde Museum Mayer van den Bergh kennen dankzij haar opleiding Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent. “Het was liefde op het eerste gezicht. De collectie, de sfeer, het verhaal, prachtig! Na mijn eerste bezoek was het voor mij klaar en duidelijk dat ik mijn stage hier wilde doen. Mijn liefde voor het museum werd door die stage-ervaring enkel sterker, de stap naar vrijwilligerswerk was dus snel gezet.”

Ik maak elk dossier volledig

“Tijdens het vrijwilligerswerk dat ik hier doe, ontferm ik me voornamelijk over de objectdossiers. Het is mijn taak om elk afzonderlijk dossier, zowel fysiek als digitaal, te archiveren en eventueel ontbrekende informatie verder aan te vullen. Ik zorg voor een duidelijke en gestandaardiseerde structuur.”

Dankzij mijn vrijwilligerswerk kom ik heel wat te weten

“Ik leer elk werk in het museum tot in de kleinste details kennen. Van de herkomst tot fysieke kenmerken, van de bruikleengeschiedenis tot de restauratiegeschiedenis. Ik heb inkijk in verschillende documenten, zoals de correspondentie tussen de vroegere curatoren Jozef de Coo en Hans Nieuwdorp en grote namen uit de internationale kunstwereld. Dat vind ik oprecht fantastisch.”

Even uit mijn comfortzone

“Tijdens mijn stage hield ik een lezing over een Artemis-beeldje dat zich doorgaans in het museumdepot bevindt, maar tijdelijk in de kijker werd gezet. Ik heb de lezing zelf in elkaar gestoken én voorgedragen. Hiervoor ben ik ontzettend ver uit mijn comfortzone getreden. En ik ben het museum nog steeds erg dankbaar voor die fantastische ervaring.”

Dit is de perfecte klus voor wie, net als ik, van routine houdt

“Ik zou vrijwilligerswerk in een museum echt aan iedereen aanraden, alleen al voor de unieke sfeer en de warme collega's. Interesse in kunstgeschiedenis en een band met het museum is uiteraard mooi meegenomen. En, in het geval van mijn taak, mag een  zekere routine ook niet afschrikken. Hoewel elk object zijn eigen verhaal heeft, is voor deze opdracht de werkwijze eerder routineus. Maar daar kan ik me heel erg in vinden.”