Overslaan en naar de inhoud gaan
© Ans Brys

In restauratie

Zorg dragen voor onze collectie

Museum Mayer van den Bergh zorgt voor een goede bewaring van het huis en de collectie. Maar voor sommige objecten is een goede conservatie niet voldoende. Dan gaan we over op restauratie.

Een houten sculptuur van Johannes die zijn hoofd laat rusten op de schouder van Jezus.

Dertiende-eeuwse Christus-Johannesgroep schittert weer na restauratie

Goed nieuws voor alle museumliefhebbers: de intieme Christus-Johannesgroep (1280-1290) is gerestaureerd en weer in Antwerpen te bewonderen. Het beeld van meester Heinrich von Konstanz schittert in de expo ‘Publiekslievelingen’ als de keuze van auteur en scenarist Angelo Tijssens.

Twee topstukken klaar voor de toekomst: het Retabel met Annunciatie en het Kerstwiegje

Met het oog op de toekomstige presentatie van de collectie in het vernieuwde en uitgebreide Museum Mayer van den Bergh (opening voorzien in 2029) wordt de volledige collectie zorgvuldig gescreend. Elk stuk ondergaat een grondige doorlichting en conditiecheck. Waar nodig worden conservatiebehandelingen uitgevoerd. 

Maatstaf van Jamnitzer blinkt weer

De collectie van Fritz blijft verrassen. Wist je dat we een zilveren meetinstrument tentoonstellen, gemaakt door de beroemdste edelsmid van zijn tijd? Deze ‘maatstaf van Jamnitzer’ prijkt sinds 2023 op de Vlaamse topstukkenlijst.

Fragment van een middeleeuwse tafelfontein krijgt terug glans

In de veertiende eeuw werden tafelfonteinen in grote aantallen geproduceerd als pronkstukken voor de elite. Vandaag zijn er wereldwijd nog maar drie (fragmenten van) tafelfonteinen bekend, waarvan wij er één in onze collectie hebben. Onze tafelfontein vertoonde wat donkere vlekken en groene corrosievlekken en ging naar een restaurator.

Calvarie met Stichterspaar krijgt kleurenpracht terug

Het monumentale drieluik 'Calvarie met Stichterspaar' geschilderd door Quinten Massys (1456/66-1530) is opnieuw te bewonderen in ons museum. Tot eind februari 2024 hing het werk in de succesvolle topstukkenexpo 'Zeldzaam & Onmisbaar' in het MAS in Antwerpen. En daarvoor onderging het een broodnodige restauratie in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel. Het topstuk heeft zijn oorspronkelijke kleurenpracht terug en openbaart zich nu zoals Massys het bedoeld had. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief