De documentaire ‘Een wereld achter glas’ toont u een half uur het complexe restauratieproces van dit glasraam. U ziet restaurateur Joost Caen aan het werk en ontdekt hoe dit kunstwerk van Parijs in Antwerpen terecht is gekomen.
Een populair thema
De aartsengel Gabriël vertelt Maria dat zij de moeder van Jezus zal worden. Deze aankondiging, ook ‘Annunciatie’ genoemd, spreekt duidelijk tot de verbeelding. Schilders, beeldhouwers, componisten en andere meesters in hun vak hebben het thema doorheen de eeuwen telkens weer vormgegeven, van verstild tot uitbundig.
Ook in de verzameling van Fritz Mayer van den Bergh duikt het thema meer dan eens op. Een heel bijzondere weergave vinden we in dit glasraam uit de 13de eeuw. De middeleeuwse glazenier heeft de aankondiging sierlijk en gestileerd weergegeven, met een summier maar sprekend gebruik van kleuren.
Achter deze serene aankondiging schuilt een bewogen geschiedenis. Het kan ook bijna niet anders als een glasraam dat midden 13de eeuw voor een Parijse kerk wordt gemaakt, meer dan zeven eeuwen later in Antwerpen belandt. Welke rol speelt de Notre-Dame hierin? En hoe kan het dat een glasraam, dat zo broos is, grotendeels ongeschonden uit die lange reis is gekomen? We laten je graag zien wat achter het glas steekt van deze Annunciatie, het oudste glasraam in Vlaams museumbezit.