Overslaan en naar de inhoud gaan
ans_brys_20201213_16A5842 – restauratie

Een wereld achter glas

Een kostbaar glasraam uit de Notre-Dame van Parijs

In de collectie van Fritz Mayer van den Bergh schuilt ook ‘De Annunciatie’, het oudste glasraam in Vlaams museumbezit. Ontdek hoe dit 13de-eeuwse meesterwerk in de Notre-Dame van Parijs belandt en vandaar doorreist naar Antwerpen. Dankzij een heel secure restauratie kan je het bijzondere lichtspel van dit meesterwerk vandaag opnieuw volop bewonderen.

De documentaire ‘Een wereld achter glas’ toont u een half uur het complexe restauratieproces van dit glasraam. U ziet restaurateur Joost Caen aan het werk en ontdekt hoe dit kunstwerk van Parijs in Antwerpen terecht is gekomen.

Een populair thema

© Ans Brys (voor restauratie)

De aartsengel Gabriël vertelt Maria dat zij de moeder van Jezus zal worden. Deze aankondiging, ook ‘Annunciatie’ genoemd, spreekt duidelijk tot de verbeelding. Schilders, beeldhouwers, componisten en andere meesters in hun vak hebben het thema doorheen de eeuwen telkens weer vormgegeven, van verstild tot uitbundig.

Ook in de verzameling van Fritz Mayer van den Bergh duikt het thema meer dan eens op. Een heel bijzondere weergave vinden we in dit glasraam uit de 13de eeuw. De middeleeuwse glazenier heeft de aankondiging sierlijk en gestileerd weergegeven, met een summier maar sprekend gebruik van kleuren.

Achter deze serene aankondiging schuilt een bewogen geschiedenis. Het kan ook bijna niet anders als een glasraam dat midden 13de eeuw voor een Parijse kerk wordt gemaakt, meer dan zeven eeuwen later in Antwerpen belandt. Welke rol speelt de Notre-Dame hierin? En hoe kan het dat een glasraam, dat zo broos is, grotendeels ongeschonden uit die lange reis is gekomen? We laten je graag zien wat achter het glas steekt van deze Annunciatie, het oudste glasraam in Vlaams museumbezit.

Een glasraam in beweging

Vandaag reis je in minder dan een halve dag rechtstreeks van Parijs naar Antwerpen. Ons glasraam doet er een heel stuk langer over en de reis verloopt ook niet zo rechttoe-rechtaan.

Een oog voor kwaliteit

Fritz Mayer van den Bergh is geen doorsneeverzamelaar. Waar andere verzamelaars moeten steunen op advies van experten, wordt Fritz zélf als expert gevraagd. Als een wetenschapper bijt hij zich vast in verschillende kunstdisciplines en perioden, tegendraads naar de trends van zijn tijd.

Niet zomaar een topstuk

Het mag dan wat mysterieus zijn waar, wanneer of voor wie dit glasraam is gemaakt, één ding is wel duidelijk: het is een topstuk. Meer nog: sinds 2018 staat het op de Vlaamse Topstukkenlijst.

Van broos naar onbreekbaar: de restauratie

Het kriebelde al langer bij restaurateur Joost Caen om het bijzondere glasraam van Museum Mayer van den Bergh mee te helpen bewaren voor de toekomst. Wanneer hij er eindelijk mee aan de slag mag, blijkt het inderdaad een ‘match made in heaven’.

Keuzestress

Beslissen om te restaureren is één iets, het effectief restaureren is nog iets helemaal anders. Ook daar vallen heel wat beslissingen te nemen, zeker bij zo’n bijzonder kostbaar en broos kunstwerk.

Onbetaalbare kunst

Dat glas kan breken, weten we allemaal. Maar dat glas vroeger bijzonder kostbaar was, daar staan we vandaag niet meer bij stil. Toch is het tot in de 16de eeuw goedkoper om een schilderij of een wandtapijt te laten maken dan een glasraam.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief